fbpx
Inner core strength2019-11-28T14:26:33+00:00

Project Description

Inner core strength les

 

Wat is de inner core strength les?

Tijdens de inner core strength les behandelen we krachttraining met de focus op de core. Hoe kan je het beste ademhalen tijdens een bepaalde oefening in jouw specifieke situatie? Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld een squat. Wanneer je een diastase hebt en verkeerd ademhaalt tijdens de squat, dan kan dit de diastase verergeren. Meer over de diastase onder het kopje ‘diastase’. Het kan ook zijn dat je tijdens het touwtje springen steeds moet plassen. Veel vrouwen denken dat dit normaal is. Dit is niet zo! Hier kun je aan werken. Of heb jij regelmatig last van je onderrug of schiet het er steeds in? Dit kan komen door onbalans van je spieren rondom je SI-gewricht, waardoor deze klachten oplevert. Meer over het SI-gewricht onder het kopje ‘SI-gewricht’.

 

Voor wie is de inner core strength les?

De inner core strength les is voor zowel mannen als vrouwen. Hieronder kun je lezen of jij hiervoor in aanmerking komt.

 

Mensen met lage rugklachten

Tijdens de inner core strength les wordt er veel gewerkt aan de buikspieren. Zowel de rechte buikspieren, schuine buikspieren en rugspieren. Deze moeten zowel sterk zijn als mobiel. Als deze spieren niet in balans zijn kun je last krijgen van rugklachten.

 

Veel mensen hebben last van het SI-gewricht. Dit is het punt waarop de bekken en de ruggengraat samenkomen. Het is een gewricht, wat betekent dat er beweging in moet zitten. Als het gewricht niet meer beweegt moeten we naar de spieren gaan kijken die uit balans zijn en daardoor niet goed bewegen en functioneren.

Het vangnet van de bekkenbodemspieren bevindt zich bij het SI-gewricht. De bekkenbodem kan dus veel invloed hebben op het SI-gewricht en het goed functioneren daarvan. Wanneer je je bekkenbodem goed kan ontspannen, dan lossen klachten bij het SI-gewricht zich vaak op. Als de bekkenbodem overactief is kan die het SI-gewricht uit balans trekken.

 

Het SI-gewricht is daarnaast ook nauw verwant met de bilspieren. Wanneer de bilspieren niet functioneren of niet optimaal functioneren, dan kan het SI-gewricht ook niet optimaal stabiliseren.

 

Een diastase

Zowel mannen als vrouwen kunnen last hebben van een diastase. Een diastase is het uitrekken of dunner worden van de linea alba. De linea alba is het bindweefsel dat de twee helften van je voorste buikspieren met elkaar verbindt. Meestal hebben vrouwen die net zijn bevallen een diastase. Dit is normaal. Maar het kan ook gebeuren als je zware krachttraining doet en verkeerd druk zet. Een diastase kan opgelost worden. Heb jij een diastase? Kom naar de inner core strength lessen!

 

Zwangere vrouwen

Je bent zwanger! Wat nu?! Nu je zwanger bent wil je graag blijven sporten, maar je weet niet hoe en wat je allemaal mag doen. Je gaat op zoek naar antwoorden via het internet. Helaas kom je hier allerlei tegenstrijdige artikelen tegen. Hierdoor weet je helemaal niet meer wat je mag doen. En dus doe je een van de volgende dingen:

  • Je blijft zo lang mogelijk doen wat je altijd al deed
  • Je stopt met sporten en gaat veel wandelen
  • Je gaat een programma volgen dat niet gericht is op zwangere vrouwen, maar doet zelf aanpassingen wanneer iets niet ‘goed’ voelt

 

In principe kun je de normale lessen blijven volgen. Bespreek met de coach wat je wel en niet mag doen. Voelt de normale les toch niet goed of ben je verwart over wat je wel en niet mag tijdens de zwangerschap? Kom dan naar de inner core strength lessen. De inner core strength les is bedoeld voor zwangere vrouwen voor wie de normale lessen te heftig zijn geworden of extra hulp willen tijdens de oefeningen. Tijdens de inner core strength lessen zullen de oefeningen simpel, effectief en veilig zijn per trimester. Er wordt bijvoorbeeld aandacht besteed aan:

  • de buikspieren. Mag je je rechte buikspieren nu wel of niet trainen tijdens de zwangerschap?
  • Alle spieren in het lichaam. Welke spieren mag je nog trainen en hoe doe je dat op een veilige manier?
  • Bepaalde oefeningen. Welke oefeningen mag je niet meer doen nu je zwanger bent?
  • Andere sporten. Welke sporten mag je even niet meer beoefenen nu je zwanger bent?
  • SI-gewricht klachten. Mag je sporten met SI-gewricht klachten tijdens je zwangerschap?

 

Het programma is zo ontworpen dat er voor elke zwangere situatie een alternatief is. Voel jij je niet meer goed tijdens een groepsles? Vraag een Personal Training sessie aan via info@crossfitnieuwvennep.nl.

 

Postnatale vrouwen

De inner core strength les is voor vrouwen die net zijn bevallen en weer terug willen naar trainingen. Val jij onder deze groep en wil jij je weer fit en sterk voelen na je zwangerschap? Meld je dan aan voor de inner core strength les.

 

Een bevalling is een ingrijpende gebeurtenis voor je lichaam. Je lichaam herstelt niet van 6 weken rusten na de bevalling, maar van doelgericht en veilig bewegen na de bevalling. Om jou te helpen met het lichamelijk herstel na je bevalling hebben wij de inner core strength les opgesteld. Meestal zijn de normale CrossFit lessen en groepslessen nog even te veel gevraagd voor het lichaam. Veel spierkracht is verloren en de conditie is verminderd. Tijdens de inner core strength les zullen wij werken aan het weer terug krijgen van kracht en conditie. Daarnaast wordt er gewerkt aan de core. Zowel de buik- en rugspieren zijn verzwakt tijdens de zwangerschap. Deze gaan we weer proberen sterk te maken.

 

Herken jij jezelf in onderstaande punten?

  • Je buikspieren voelen zwak en puddingachtig aan
  • Je schouders en nek doen zeer van al het voeden en dragen
  • Je core en bekkenbodem zijn onbetrouwbaar wanneer je niest, hoest, etc.
  • Je maakt je zorgen om wat de juiste vorm van bewegen is na je zwangerschap
  • Je voelt je minder zeker over je lijf en wat het allemaal kan. Je wil je weer jezelf voelen en leren houden van je veranderde lichaam. Maar hoe?

 

Met een programma dat de focus legt op een veilig en effectief herstel! De inner core strength les is een training dat de focus legt op het herstellen en versterken van je core, bekkenbodem en de rest van je lijf.

 

Voel jij je nog niet fijn in een groepsles? Vraag dan een Personal Training sessie aan via info@crossfitnieuwvennep.nl.

 

Vrouwen met incontinentie

Ben jij net bevallen, een half jaar, 5 jaar of 10 jaar geleden bevallen? Het kan zijn dat je (nog) last hebt van incontinentie tijdens het touwtje springen, box jumps, hardlopen etc. Dit is niet normaal! Hier kan wat aan gedaan worden. Vermijd de oefeningen dus niet om maar van het probleem af te zijn, maar meld je aan voor de inner core strength les!